ETHNOMATHEMATIC EXPLORATION OF THE GEDHE KAUMAN MOSQUE YOGYAKARTA FROM A GEOMETRIC PERSPECTIVE

Bellinda Bellinda, Dian Meri Afrina, Ratmi Anjani, Lucy Asri Purwasi

Abstract


Ethnomathematics is learning culture-based math learning. The purpose of this research is to explore and find out the mathematical concepts contained in the Gedhe Kauman Mosque Yogyakarta in terms of Geometry. This research uses a qualitative method with an ethnograpic approach. Data collection techniques using observation and documentation techniques. The results of the study show that the Gedhe Kauman Mosque building has ethnomathematics related to mathematical concepts in terms of geometry such as square, rectangle, semiricle, quadrilateral pyramid, and hexagon. The mathematical concepts found in the Gedhe Kauman Mosquecan be utilized to introduce and understand the concept of Geometry through local culture.

 

 

 

Keywords: Exploration, Ethnomathematics, Geometry, Gedhe Kauman Mosque of Yogyakarta

 

 

 


Full Text:

PDF

References


Fauzi, A., & Lu’luilmaknun, U. (2019). Etnomatematika Pada Permainan Dengklaq Sebagai Media Pembelajaran Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 408. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2303

Harahap, L., & Mujib, A. (2022). Eksplorasi Etnomatematika pada Motif Batik Medan. Journal Ability : Journal of Education and Social Analysis, 3(2), 61–72.

Hardiarti, S. (2017). Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar Segiempat Pada Candi Muaro Jambi. Aksioma, 8(2), 99. https://doi.org/10.26877/aks.v8i2.1707

Hendriyanto, A., Priatna, N., Juandi, D., Dahlan, J. A., Hidayat, R., Sahara, S., & Muhaimin, L. H. (2023). Learning Mathematics Using an Ethnomathematics Approach: A Systematic Literature Review. Journal of Higher Education Theory and Practice, 23(7), 59–74. https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i7.6012

Hidayati, F. N., & Prahmana, R. C. I. (2022). Ethnomathematics’ Research in Indonesia during 2015-2020 Fajri. Ethnomathematics’ Research in Indonesia, 1(1), 29–42. http://doi.org/10.48135/ije.v1i1.29-42

Izah, S. J., & Malasari, P. N. (2021). Studi Etnomatematika: Masjid Sunan Bonang dalam Pembelajaran Geometri. CIRCLE : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(01), 44–58. https://doi.org/10.28918/circle.v1i1.3597

Jayanti, T. D., & Puspasari, R. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada Candi Sanggrahan Tulungagung. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 6(2), 53. https://doi.org/10.29100/jp2m.v6i2.1748

Leni, N., Musdi, E., Arnawa, I. M., & Padang, U. N. (2021). Profil Kemampuan Penalaran Spasial Siswa SMPN 1 Padangpanjang Pada Masalah Geometri. 10(1), 111–121.

Lusiana, D., Afriani, N. H., Ardy, H., & Widada, W. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Masjid Jamik Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(02), 164–176.

Mahuda, I. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Motif Batik Lebak Dilihat Dari Sisi Nilai Filosofi Dan Konsep Matematis. Lebesgue, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.46306/lb.v1i1.10

Novita, R., Prahmana, R. C. I., Fajri, N., & Putra, M. (2018). Penyebab kesulitan belajar geometri dimensi tiga. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 18–29. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.16836

Rachmawati, I. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Budaya Masyarakat Sidoarjo. Ejournal Unnes, 1(8), 562–573. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n2.p562-573

Ratnawati, E. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Kooperatif Bernuansa Etnomatematika terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Materi Geometri Ruang pada Siswa Kelas IX. CIRCLE : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(01), 60–69. https://doi.org/10.28918/circle.v2i01.4207

Richardo, R., & Richardo, R. (2016). Peran Ethnomatematika dalam Penerapan Pembelajaran Matematika. Literasi, 2(2), 118–125.

Saviraningrum, W., & Wahidin. (2023). Eksplorasi etnomatematika pada masjid agung kota tasikmalaya. 4(2), 748–763.

Soebagyo, J., & Haya, A. F. (2023). Eksplorasi Etnomatematika terhadap Masjid Jami Cikini Al- Ma ’ mur sebagai Media d alam Penyampaian Konsep Geometri. 5(2), 235–257.

Sugi, & Soebagyo, J. (2022). Ethnomathematics Exploration of Cemetery of Heroes in City Kampung Mesjid Labuhanbatu Utara. 8(2), 142–151. https://doi.org/10.15575/ja.v8i2.19182

Suhariani, R., Refianti, R., & Purwasi, L. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Menggunakan Konteks Rumah Wanita Kota Lubuklinggau Ditinjau Dari Segi Kevalidan Dan Kepraktisan. JOURNAL of MATHEMATICS SCIENCE and EDUCATION, 4(1), 49–67. https://doi.org/10.31540/jmse.v4i1.1341

Yudianto, E., Febriyanti, R. A., Sunardi, S., Sugiarti, T., & Mutrofin, M. (2021). Eksplorasi etnomatematika pada Masjid Jami’ Al-Baitul Amien Jember. Ethnomathematics Journal, 2(1), 11–20. https://doi.org/10.21831/ej.v2i1.36329

Zayyadi, M. (2015). Eksplorasi etnomatematika pada batik madura. 2011.




DOI: https://doi.org/10.37598/jippma.v4i2.2248

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Prodi Pendidikan Matematika
Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Aceh

Jalan Muhammadiyah No 91, Batoh Lueng Bata, Banda Aceh 23245