"A Literature Review on Differentiated Instruction Based on Visual, Auditory, and Kinesthetic (VAK) Learning Styles"

Ilham Wahyudi

Abstract


This study aims to examine the implementation of differentiated instruction within the context of the Merdeka Curriculum through a literature review. This approach tailors learning to students' needs, interests, and visual, auditory, and kinesthetic (VAK) learning styles. Analysis of five national articles shows that differentiated instruction enhances student interest, understanding, and participation. However, the studies lack in-depth discussion on four key elements: content, process, product, and learning environment, as well as detailed characteristics of each learning style. Further research is needed for optimal application. Differentiated instruction is considered a promising approach to support personalized learning in line with the Merdeka Curriculum.

Keywords: differentiated instruction, VAK learning styles, Merdeka Curriculum, literature review, inclusive education.


Full Text:

PDF

References


Dwi Putriana Naibaho1, Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Mampu Meningkatkan Pemahaman Belajar Peserta Didik, Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(2), 81-91, 2023

Fahmi Yahya1, Erma Suryani2, Hermansyah3, Nurhairunnisah4, Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Berdiferensiasi Beserta, Kaitanya dengan Gaya Kognitif Siswa, Jurnal Pendidikan MIPA dan Teknologi, 1(1), 2024

Husaini Usman, buku manajemen definisi pendidikan menurut ki hajar dewantara, 2013

Irvani, A. I., Ainissyifa, H., & Anwar, A. K. (2023). In House Training (IHT) Implementasi Kurikulum Merdeka Di Komite Pembelajaran Sebagai Komunitas Praktisi Sekolah Penggerak. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 160-166.

Marlina. (2019).Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. PLB FIB UNP.

Meria Ultra Gusteti1, Neviyarni2, Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika di Kurikulum Merdeka, Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(3), 636-646, 2022

Ni Made Risa Kusadi1, Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Medel VAK dengan Multimoda Untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa, Jurnal Majalah Ilmiah Untad, 19(1), 55-60, 2022

Nyi safitri1, safriana, nurul fadieny2, literature riview: Model Pembelajaran Berdiferensiasi Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik (2023) JPIF: jurnal pendidikan dan ilmu fisika universitas garut.

Parlindung Sitorus1, Mariana Surbakti2, Puspa Realita Gulo3, Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik, Jurnal Pembelajaran fisika, 12(3), 127-136, 2023

Rara Ayu Oktaviani1, feriana Agustini2, christin Eni Wati3, Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Memerhatikan gaya Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaram Matematika Kelas 1B SD Negeri Kalicari 01 Kota Semarang, Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 19284-19294, 2024




DOI: https://doi.org/10.37598/jippma.v5i1.2467

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Prodi Pendidikan Matematika
Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Aceh

Jalan Muhammadiyah No 91, Batoh Lueng Bata, Banda Aceh 23245