ETHNOMATHEMATICS OF DAYAK TRADITIONAL CLOTHING

Setia Widia Rahayu, Hendi Santosa

Abstract


Ethnomathematics is a branch of science that studies the relationship between mathematics and cilture, including traditions, arts and social life. This research aims to reveal the mathematical concepts contained in traditional Dayak clothing, especially in their geometric motifs and patterns. The method used is a qualitative approach with ethnographic analysis of traditional clothing artifacts, interviews with traditional leaders, and literature studies. The research results show that Dayak traditional clothing contains various mathematical concepts, such as symmetry, geometric transformations (rotation, translation, reflection), and fractal patterns. Symmetry is found in the arrangement of the carved motifs, while repetition and fractal patterns can be seen in ornamental details such as the distinctive tendrils of leaves and flowers. This research shows that the cultural heritage of the Dayak tribe not only has aesthetic value, but also educational value which can be developed as contextual mathematics teaching material. It is hoped that these findings will increase understanding of the relevance of mathematics in everyday life and promote the preservation of local culture.


Full Text:

PDF

References


Agustina Haran, Agung Hartoyo, Silvia Sayu. (2019). Etnomatematika Dalam Merangkai Manik Masyarakat Dayak Kayan Kapuas Hulu. Pontianak Hal 7

Anisaul Binti Khasanah, Nuria Nida, Liana. (2021). Etnomatematika Pada Pakaian Adat Lampung. Vol. 7-1. Pp. 71-80.

Astuti Sri. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Kain Ulos Batak Toba Untuk Mengungkap Nilai Filosofi Konsep Matematika. Jurnal Matheducation Nusantara. Vol 45-50

Atika, Dawati F.L, Iswandi A. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Masyarakat Desa Jambe Kecamatan Kertasmaya. Prosiding Seminar Matematika Dan Sains. Hal 306-309

Bustan Ariestha Wiyastuty., Salmin Munazat Dan Talib Taufan. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Terhadap Transformasi Geometri Pada Batik Malefo. Maluku Utara. Vol 4 (2. Hal. 87 – 94

Dewi Sartika Sri Wulandari., Djafar Fatma Erlianti Dan Damayanti Elfira. (2021). Eksplorasi Etnomatematika makna Simbol Pakaian Pernikahan Adat Buton Kajian Semiotik.

Dimpudus Ariantje. Carolina Angela. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Kebudayaan Suku Dayak Sebagai Sumber Belajar Matematika Di Smp Negeri 1 Linggang Bingung Kutai Barat. Vol 8 – 2.

Edi Sarwo. (2021). Eksplorasi Konten Transformasi Geometri Berbasis Etnomatematika Pakaian Adat Suku Dayak Kenyah. Kutai Timur. Hal 1

Estevania Ferrer Mendoca., Disnawati Hermina Dan Suddiri Sulasrid. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Kain Tenun Masyarakat Desa Lamaksenulu. Vol 6, No 3, Pp. 123-131.

Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Pmipa Untan Pontianak Kalimantan. 13(1). 14-107

Inayah. (2013). Kesinambungan Identitas Kultural Dalam Menjaga Kerukunan Hidup Pada Masyarakat Multietnis (Studi Kasus Masyarakat Adat Dayak Pampang Samarinda, Jurnal Komunikasi Dan Sosial Keagamaan, Vol. 15, No 1, Pp. 81-100, 2013.

Joesoef, D. (1982). Aspek-Aspek Kebudayaan yang Harus Dikuasai Guru. Majalah Kebudayaan.

Kluckhohn, C. (1951), The Study of Culture. New York: Stanford University

Marina Afriyanti, Izzati Nur. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Corak Alat Musik Kesenian Marawis Sebagai Sumber Belajar Matematika. Iv (1): 39 – 48

Melamba, Basrin. 2012. Sejarah dan Ragam Hias Pakaian Adat Tolaki di Sulawesi Tenggara. Mozaik Jurnal Ilmu Humaniora Volume 12

Moleong. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pt: Remaja Rosdakarya. Hal 4- 324. No. 1 Tahun 1981/1982

Nurbaeti, Sundari, Nulina. (2022). Antropologi Sosiologi Kesehatan. Cv Cahaya Bintang Gemerlang. Hal 20-170.

Nurmalia, Mirza A., Nursangaji A. (2020) Eksplorasi Etnomatematika Pada Masyarakat Petani Jeruk Di Kecamatan Tebas. Program Studi Pendidikan Matematika Fkip Untan Pontianak. 9 (9). 1-8.

Purnama Rulli., Utami Citra Dan Prihatiningtyas Nindy Citroresmi. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Dalam Motif Tenun Kain Lunggi Sambas Kalimantan Barat Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika. Vol. 3 (1): 36-48

Putri Linda Indiyarti (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang Mi. Unwahas Semarang. Vol. IV No. 1

Rachmawati, Inda. 2015. Eksplorasi Etnomatematika Masyarakat Sidoarjo. Vol. 03 No. 02

Saldana, Miles & Huberman. 2014. Qualitative Data Analysis. America: SAGE Publications

Siagian. M.D. (2017). Pembelajaran Matematika Dalam Perspektif Konstruktivisme. Jurnal. Pendidikan Islam Dan Teknologi, 7(2). 61-73

Siandari, Apriliasti, 2013. Makna Simbol Pakaian Adat Pengantin Suku Sasak Lombok Nusa Tenggara Barat. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta Program Studi Pendidikan Seni Rupa.

Sriyanto, H. J. (2017). Mengobarkan api matematika. Sukabumi: CV Jejak (Jejak Publisher).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Alfabeta. Hal 18-329

E.B Tylor. (1871). Primitive Culture. London: John Murray Albemarle street

Vinsensius Ruek, E Padmasari (2022), Eksplorasi Etnomatematika Pada Rumah Adat Tradisional Bubungan Tinggi Kalimantan Selatan. Vol 5 262-271

Wahyuni, I. (2016). Eksplorasi Etnomatematika Masyarakat Pesisir Selatan Kecamatan Puger Kabupaten Jember. Fenomena, 15(2), 225–238




DOI: https://doi.org/10.37598/jippma.v4i2.2303

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Prodi Pendidikan Matematika
Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Aceh

Jalan Muhammadiyah No 91, Batoh Lueng Bata, Banda Aceh 23245