DIGITAL LITERACY OF BIOLOGY TEACHERS AND ITS IMPACT ON LEARNING INNOVATION IN BANDA ACEH SCHOOLS
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing
Among Five Approaches (4th ed.). SAGE Publications.
European Commission. (2022). Digital competence framework for educators
(DigCompEdu). Publications Office of the European Union.
Hasanah, U., & Firdaus, F. (2022). Inovasi pembelajaran biologi berbasis digital. Jurnal
Bioteknologi dan Sains Biologi, 10(1), 33–40.
Hasanah, M., Rosma, F., Maulida, & Harahap, V. Y. (2023). Kolaborasi Antara Model dan
Pendekatan Saintifik oleh Guru Biologi di SMA Kecamatan Kuta Baro. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 7(2), 45–55.
Hidayat, M. (2023). Analisis Kompetensi Digital Guru dalam Implementasi Kurikulum
Merdeka. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 4(1), 21–30.
Kivunja, C. (2015). Teaching with and about ICT. International Journal of Higher
Education, 4(4), 10–21. https://doi.org/10.5430/ijhe.v4n4p10
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2019). Qualitative Data Analysis: A Methods
Sourcebook (4th ed.). SAGE Publications.
Ningsih, H. (2018). Kesiapan guru dalam menghadapi pembelajaran berbasis TIK. Jurnal
Pendidikan dan Teknologi Informasi, 6(3), 22–30.
Ningsih, R., & Hapsari, D. (2021). Peran Literasi Digital Guru dalam Pembelajaran Biologi
Berbasis TIK. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 7(3), 245–252.
Prensky, M. (2013). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin Press.
Putra, R. A., & Maulidia, U. (2022). Studi Kualitatif tentang Penggunaan Media Digital
oleh Guru IPA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(2), 101–112.
Rahayu, S., Andriani, D., & Prasetyo, H. (2023). Inovasi Pembelajaran Biologi Berbasis
Teknologi Digital: Studi pada Guru SMA. Biotic Journal of Biology Education, 11(1),
–66.
Rahmawati, S., & Fauzi, A. (2021). Tingkat literasi digital guru Indonesia. Jurnal
Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 28(2), 115–122.
Rosalina, E., & Setiawan, B. (2022). Dampak Literasi Digital terhadap Model
Pembelajaran Interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 24(2), 151–165.
Rosma, F., & Hasanah, M. (2021). Pengaruh keterampilan proses sains siswa dengan
menggunakan model project based learning pada peserta didik terhadap materi
sel kelas XI di Aceh Besar. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan
Kependidikan, 9(1), 12–20.
Sari, P., & Lestari, I. (2019). Hambatan integrasi TIK dalam pembelajaran. Jurnal
Teknologi Pendidikan, 21(1), 45–53.
Saputra, R. (2021). Literasi digital guru IPA dan efektivitas pembelajaran daring. Jurnal
Inovasi Pendidikan IPA, 7(1), 55–64.
Tondeur, J., van Braak, M., Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2017). Preparing pre-service teachers for ICT integration in education. Educational Technology Research and Development, 65(1), 101–105. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9462-y
UNESCO. (2018). Digital literacy global framework. UNESCO Publishing.
Yin, R. K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods (6th ed.). SAGE Publications.
Yuliati, L. (2020). Pemanfaatan teknologi digital dalam pembelajaran biologi. BioEdu, 8(2), 120–128.
DOI: https://doi.org/10.37598/biosainsdik.v5i1.2410
Refbacks
- There are currently no refbacks.