THE INTERNATIONAL STUDENTS’ MOTIVATION IN LEARNING BAHASA MELAYU AS A FOREIGN LANGUAGE AT UKM, MALAYSIA

Asnawi -

Abstract


Tujuan penelitian ini adalah untuk menginvestigasi motivasi dan persepsi mahasiswa internasional dalam belajar bahasa Melayu sebagai bahasa asing di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).  Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Subjek peneltian ini adalah sejumlah 30 mahasiswa asing yang belajar di UKM dengan menggunakan teknik purposif sampling. Untuk memperoleh data yang diperlukan dalam penelitian ini, peneliti menyebarkan angket/kuisioner kepada 30 subjek peneltian. Data yang diperoleh diolah dengan menggunakan persentase.  Dapatan kajian ini menunjukkan bahwa mayoritas responden menyatakan setuju dengan belajar bahasa Melayu sebagai bahasa asing di universitas dimaksud. Hal ini dapat dilihat persentase yang diperoleh dimana 70% dari 30 responden menyatakan setuju bahasa Melayu dipelajari oleh mahasiswa asing di UKM. Mereka juga menyatakan bahwa dengan belajar bahasa Melayu dapat meningkatkan kemampuan mereka dalam memahami literature yang ditulis dalam bahasa tersebut. Di samping itu, bahasa Melayu juga dianggap penting karena dengan menguasai bahasa tersebut akan mempermudah mereka untuk mendapatkan pekerjaan yang bagus di Negara Malaysia.  Berdasrkan temuan di atas, dapat disimpulkan bahwa motivasi/persepsi mahasiswa asing dalam belajar bahasa Melayu sangat positif. Mereka merasa puas terhadap pelaksanaan bahasa Melayu dapat membantu mereka dalam belajar di Malaysia.

    

Kata Kunci: international students, Bahasa Melayu, motivation


References


Aida Walqui. 2000. Contextual Factors in Second Language Acquisition. Digest. Francisco, California: September 2000. EDO-FL-00-05

Asmah Haji Omar. 1987. Malay in Its Sociocultural Context. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Awang Had Saller. et.al. 1992. Laporan Jawatankuasa Mengkai penggunaan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur, Kementerian Pelajaran Malaysia

Crystal, D. 2003. English as a Global Language. Second Edition. United Kingdom: Cambridge University Press.

Corria, Lopez, Ignacio. 1999. Motivating EFL Learners. Forum. Vol 37 No 2, April – June 1999 Page 17

Clément, R., & Kruidenier, B. G. (1983). Orientations in second language acquisition: I. The effects of ethnicity, milieu, and target language on their emergence. Language Learning, 33, 3, 273-291.

Dörnyei, Z. (1990). Conceptualizing motivation in foreign-language learning. Language Learning, 40, (1), 45-78.

Dörnyei, Z. (1994a). Motivation and motivating in the foreign language classroom. Modern Language Journal, 78, 273-284.

Dörnyei, Z. (1994b). Understanding L2 motivation: On with the challenge! Modern Language Journal, 78, 515-523.

Dörnyei, Z. (1996). Moving language learning motivation to a larger platform for theory and practice. In R. Oxford (Ed.), Language learning motivation: Pathways to the new century (Technical Report #11) (pp. 71-80). Honolulu: University of Hawai’i, Second Language Teaching and Curriculum Center.

Dörnyei, Z. (1998). “Demotivation in foreign language learning.†TESOL ’98 presentation: Seattle.

Gill, S. Kaur. 2002. International Communication, English Language Challenges for Malaysia. Malaysia: University Putra Malaysia Press.

Karen's Linguistics Issues, November 2001. Published in ENGLISH TEACHING professional, Issue 19, March 2001

Lightbown, Patsy. M. & Spada, Nina. 2003. How Language are Learned. Revised Edition. Seventh Impression. Oxford University Press.

Littlejohn, Andrew. 2001. Motivation. “Where does it come from? Where does it Michael, Chi-keung Kam. 2002. Motivation in Second language learning: Ethnolinguisitc vitality or Psychological constructs that count? (Paper to be presented at the 2002 AARE Conference "Problematic Futures: Educational Research in an Era of … Uncertainty" on 1-5 December, 2002, Brisbane, Australia)

Manfred Wu Man Fat. 2005. An Exploration of the Role of Integrative Motivation in the Achievement of English Language Learners in Hong Kong, Hong Kong

Oxford, R. L, & Ehrman, M. E. (1988). Psychological type and adult language learning strategies: A pilot study. Journal of Psychological Type, 16, 22-32.

Oxford, R. L., Lavine, R. Z., Felkins, G., Hollaway, M. E., & Saheh, A. (1996). Telling their stories: Language students use diaries and recollection. In R. Oxford (Ed.) Language learning strategies around the world: Cross-cultural perspectives (Technical Report #13) (pp.19-34). Honolulu: University of Hawai’i, Second Language Teaching and Curriculum Center.

Root, Elizabeth. (1999). Motivation and Learning Strategies in a Foreign Language Setting: A Look at a Learner of Korean. Department of English as a Second Language, University of Minnesota, November 1999

Strong, M. (1984), Integrative motivation: cause or result of successfully second language acquisition? Language Learning, 34: 1-14.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.