THE STUDENTS’ OPINION TO THEIR TEACHER’S GIVING FEEDBACK ON THEIR ENGLISH SKILL

Tri Murni

Abstract


Feedback atau umpanbalik adalah informasi yang diberikan guru kepada murid tentang perbaikan dari kesalahan dalam lembar kerja murid yang tujuannya untuk meningkatkan kemampuan pemahaman murid tentang keterampilan yang diajarkan.  Tujuan dari tulisan ini adalah untuk memberikan gambaran tentang opini murid terhadap umpanbalik yang diberikan oleh guru terhadap tugas-tugas bahasa Inggris mereka. Method yang digunakan ada deskriptif kualitatif dan kuantitatif dan data yang diperoleh dianalisis dengan persentase. Instrumen yang digunakan adalah kuestioner dan sampel terdiri dari 70 (tujuh puluh) murid sekolah menengah pertama di Banda Aceh. Hasil penelitian ditemukan bahwa 63 atau 90% murid menjawab umpanbalik dari guru sangat memotivasi  mereka dalam belajar. Murid memiliki opini yang sangat baik terhadap umpan balik yang diberikan guru karena dapat memacu dan mendukung mereka untuk lebih memahami tugas yang diberikan dan meningkatkan pemahaman dan kemampuan terhadap tugas-tugas pelajaran bahasa Inggris yang mereka kerjakan. Umpanbalik adalah model pembelajaran yang sangat penting untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar bahasa Inggris murid. Umpanbalik menolong murid untuk memahami  pelajaran yang dipelajari dan memberikan murid bimbingan untuk meningkatkan belajar mereka. Umpanbalik juga membangun hubungan yang baik antara guru dan murid.

 

Kata kunci: umpan balik, opini , keterampilan bahasa Inggris


References


Abdulrahman. Khalid Bin. 2008. The Skills of Providing a Constructive Feedback College of Medicine, King Saud University.

Bellon, J.J., Bellon, E.C. & Blank, M.A. (1991) Teaching from a Research Knowledge Base: a Development and Renewal Process. Facsimile edition. Prentice Hall, New Jersey, USA.

Ellis. R. et.Al.2006. Implicit and Expilicit Corrective Feedback and the Acqusition of L2 Grammar. New Zealand. Cambridge University Press

Ferris, D & Roberts, B. 2001. Error Feedback in L2 Writing Classes How Explicit Does It Need To be?. California State University, USA: Journal of Second Language Writing.

J. Moleong, L. 2004. Metodelogi Penelitian Kualitatif (edisi revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Juah.C,et.Al.2004. Enhancing Student Learning Through Effective Formative Feedback. The Higher Education Academy Generic Centre

Kwong.K.2001.Responding to Student Writing. The Carnegie Corporation of New York. New York

Lyster & Ranta. 1997. Patterns Of Corrective Feedback and Uptake in An Adult ESL Classroom, Vol. 36, No.4. Published by Teacher of English to speakers of other language (TESOL), Inc.

Maxom. M.2009. Teaching English as a Foreign Language for Dummies.England. John Willey & Sons, Ltd

Muncie, J. 2000. Using Written Teacher Feedback in EFL Composition Classes, Vol. 54, ELT journal. Oxford university

Nicholas, et. Al. 2001. Recasts as Feedback to Language Learners, Journal language learning, Vol.51, N0.54. La Trobe University Canada.

Panova & Lyster. 2002. Patterns Of Corrective Feedback and Uptake in An Adult ESL Classroom, Vol. 36, No.4. Published by Teacher of English to speakers of other language (TESOL), Inc.

Russell, J., & Spada, N. 2006. The effectiveness of corrective feedback for second language acquisition: A meta-analysis of the research. Synthesizing research on language learning and teaching. Amsterdam: John Benjamins.

Ryan ,M & Edward, L.2000 Intrinsic and Extrinsic Motivation Classic Definition and New Direction. University of Rochester

Saito, H. 1994. Teachers’ Practices and Students’ Preferences for Feedback on Second Language Writing: A Case Study of Adult ESL Learners, Vol. II, No 2. TESL Canada journal / Revue TESL DU. Canada.

Yang Yingli. 2008. Corrective Feedback and Chinese learner’s Acquisition of English Past tense. McGill University, Montreal

Zainuddin, Muhammad. 2004. The Effect of Feedback to

Students Writing, In Teflin Journal Volume: 15, Issue:2, ISSN 0215-773X.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.